Å finne en god kursidé er den første og viktigste avgjørelsen du tar når du ønsker å lage et nettkurs. Du sitter garantert på flere mulige kurs basert på kompetanse og erfaring du har opparbeidet deg gjennom livet så langt.
Det kan hende du har blitt spesialist på noe gjennom jobben som du kan undervise i,
eller at du har drevet med en hobby i mange år som du mestrer. Det kan også være
en sport du har blitt god på.
Mulighetene er MANGE for deg som ønsker å lage nettkurs. Det er helt sikkert.
Våre studenter har laget kurs i alt mellom himmel og jord: Strikkekurs, språkkurs, lederkurs, hundekjøringskurs, matkurs, markedsføringskurs, ridekurs, salgskurs, fotballkurs, healingkurs, malekurs, etc.
Spørsmålet er derfor: Hva skal DU lage nettkurs i? - Hvilket tema skal DU velge for ditt nettkurs ut fra alt du har lært?
Om målet ditt er å tjene penger på nettkurs er det også viktig å finne ut av om kurset ditt
har et stort nok potensiale i markedet. At mange nok folk ønsker å kjøpe det.
Hvordan finner du ut av om du kan tjene penger på nettkurset ditt?
Nettkurs kan deles inn i tre kategorier:
1) Nettkurs som løser problemer for folk,
2) Nettkurs som hjelper dem å oppnå sine drømmer
3) Nettkurs basert på en "brennende interesse".
1) Nettkurset ditt bør løse et stort eller vedvarende problem
Her liker jeg å bruke eksempelet med c-vitamintilskudd og Paracet. C-vitamin er et supplement for å forebygge og holde ved like kroppen og kan være et nyttig supplement til kostholdet ditt, men det er hva jeg kategoriserer som “kjekt å ha” og ikke noe man bare “må ha”.
Du merker ikke noen umiddelbar effekt av å ta tilskudd av c-vitamin og du merker det heller ikke om du hopper over det en dag eller en uke. Det oppleves altså ikke som et vesentlig problem om du hopper over c-vitamin.
Skal du tjene penger på kurset ditt må du altså ikke havne i “kjekt å ha”- kategorien. Paraceten på den andre siden er et såkalt “må ha”-produkt. Når du har vondt i hodet og mister evnen til å fokusere er det lite annet som betyr noe enn å ta den Paraceten for å få problemet til å forsvinne. Paraceten løser dette problemet ganske raskt.
Derfor, om målet ditt er å tjene penger på kurset ditt, må du sørge for at kursidéen din løser et problem som oppleves så frustrerende eller slitsom at folk er villige til å betale penger for å bli kvitt plagene.
Et eksempel her er en tidligere student som laget et kurs for foreldre som sliter med å kommunisere med tenåringsbarn. Etter kursets slutt hadde de aller fleste foreldrene løst problemet ved å lære seg å kommunisere riktig med barna. Kurset ble en megasuksess fra dag én.
2) Hjelp folk å nå sine drømmer og lengsler med nettkurset ditt
Dette er også en god oppskrift på å tjene penger på kurset ditt. Hjelper du folk å nå
sine drømmer, lengsler og livsmål, og til å gjøre positive endringer i livet sitt - så er det
stor betalingsvillighet der ut.
Et godt eksempel på dette er vårt eget kurs, Suksess med nettkurs, der du lærer å
skape og lansere nettkurs som du kan tjene penger på, og dermed oppnå større
frihet i hverdagen. Dette er en STOR DRØM for mange, og nettopp derfor har dette
kurset blitt så populært.
3) En brennende interesse kan bli et nettkurs
Det finnes mange interesser og hobby-nisjer der ute, som folk er lidenskapelig
opptatt av. For eksempel strikking, sying, fotografi, sykling, paintball, skriving, matlaging,
med mer.
Felles for disse er at folk bruker masse penger og tid på å bli flinkere på disse
områdene og her er det gode muligheter til å tjene penger på nettkurset ditt. Du
trenger ikke gå lenger enn til Ark eller Norli og se på bestselgerlistene deres for å få
idéer til hvilke nisjer som er hotte.
Eksempel på en som har gjort dette er Hanne, som er brennende opptatt av hage. Hun er hobbygartner og har laget nettkurs og medlemstjeneste, og hjelper hundrevis av andre hobbygartnere med å få fine hagerom og trives ute i hagen sin. Hun har sluttet i jobben sin og lever nå av hobbyen sin.
Som du skjønner, er det enorme muligheter til å tjene penger på nettkurs i alle
mulige nisjer og sjangre.
Lyst på en gratis vurdering av din kursidé?
Prat med en av våre nettkurs-eksperter på telefon og finn ut om din kursidé er god
nok. I en slik samtale vil du:
Få en profesjonell vurdering av din kursidé og hvilket potensiale den har i markedet.
Se på om du har flere kursidéer som kan være verdt å forfølge.
Få vite hvilke steg du bør ta for å komme i gang.
Svar på spørsmål du har om nettkurs.
Samtalen er gratis og forplikter ikke til deltakelse på våre kurs.
Gå til denne linken eller send mailt til team@inspiro.no for å booke din tid.
Comments